Week 1: Aankomst en het begin van stage

3 september 2018 - Cameron Highlands, Maleisië

Op 20 Augustus stonden Wouter, Lucas en Ik op Schiphol om te vertrekken naar Kuala Lumpur, hier namen we afscheid van onze ouders en gingen we richting het vliegtuig. De reis is erg goed gegaan maar was wel erg lang, namelijk 23 uur. we zijn via Helsinki en Singapore in KL aangekomen en hebben toen een taxi naar het appartement gepakt. Toen we bij het appartement aankwamen waren we gelijk verkocht omdat het er super luxe uit ziet. er is een mooi zwembad en een fijne gym en een prachtig uitzicht. In de eerste week hebben we KL verkend en hebben we ons een beetje gesetteld, we hebben nieuwe simkaarten, fijne apps om overal goedkoop uit te zijn en een touch and go card (OV chipkaart). ook hebben we verschillende Nederlanders ontmoet en zijn we met 20 mensen opstap geweest dit zijn gelijk goede vrienden geworden.

De 2e week is tot nu toe het zwaarste geweest, Wouter en Lucas begonnen al met hun stage en ik moest nog een week wachten. ik heb in deze week niet veel gedaan, omdat de rest van de Nederlanders ook al bezig waren met stage. maar toen het weekend aanbrak zijn we met z'n 3e + 2 mensen naar de Cameron Highlands geweest, dit was een super ervaring. omdat het een fantastisch mooi gebied is, met veel natuur en prachtige wandelroutes. hier hebben we ook erg genoten van het eten zoals je in heel Maleisië kunt doen. en hebben we een lange maar mooie bergtocht gelopen.

Op 3 September heb ik mijn eerste stage dag gelopen, dit was een erg leuke en verassende dag voor mij, ik verbaasde me over hoe westers de kinderen zijn, en over hoe goed bij ze stuk voor stuk zijn om hier te wonen, de dankbaarheid dat ze soms wel 10 jaar geleden van straat zijn geplukt straalt nog steeds van ze af! Ook was er al een andere student uit Rusland die mij de dag doorgeholpen heeft en hij zal dit doen tot hij weg gaat op 12 september.

De dag op mijn stage is in 2 delen opgedeeld, in de ochtend ben ik bezig met administratieve dingen omdat de kinderen dan op school zitten, dan om 12 uur ga ik de kinderen nu met mijn russische vriend Gljeb ophalen van school en dan loop je ineens met 20 kinderen over straat. gelukkig is het niet ver lopen, maar hierdoor heb ik wel gelijk de kinderen kunnen ontmoeten, om 3 uur komen de ouderen kinderen van school, deze lopen zelf naar huis omdat ze oud genoeg zijn. van half 1 tot 3/4 uur ben ik met de kinderen bezig, we eten samen en doen samen huiswerk, ook komen er vrijwilligers om lessen te geven in bijvoorbeeld Engels of kunst. dan om 5 uur is het thee pauze en drinken we met zijn alle thee met een koekje erbij. na en tijdens de thee pauze mogen de kinderen gaan spelen, en ik heb heerlijk een pot gevoetbald met de ouderen kinderen en kijk er nu al naar uit om dit weer te doen.

Dit was mijn verhaal tot nu toe en ik hoop dat je genoten hebt.

Groetjes Bert Loeffen

PS: Wouter is een goede vriend die ik al 8 jaar ken en hij studeert Advanced Business Creation, en Lucas is een klasgenoot van Wouter en we wonen met z'n 3e samen.