Week 5: Uitstapjes

8 oktober 2018 - Kuala Lumpur, Maleisië

In het weekend van 29 september zijn we naar de Batu caves geweest, dit is een grot dicht bij Kuala Lumpur. Je loopt eerst 272 treden omhoog en dan kom je bij een tempel uit, het is hier erg mooi maar wel druk ook al waren we hier al om 10 uur in de morgen. ook zijn er erg veel aapjes die het gemunt hebben op je eten als je dat vast hebt. zo hadden we een ijsje gekocht en deze is bij een reisgenoot afgepakt door een aapje. wel waren ze heel erg schattig en kon je ze ook gewoon uit de hand voeren als je nootjes kocht. na hier rond gekeken te hebben hebben we ook nog een grot tour gedaan, dit was een grot waar 200 duizend vleermuizen leefde en we mochten dus ook geen lichten schijnen. Wel was het een hele bijzondere ervaring omdat we veel te horen kregen van de gids over wat voor dieren er in de grot leven, maar ook wat de mensen die hier voor het eerst kwamen met de grot hebben gedaan.

Op stage was het niet bijzonder, ik heb een rustige stageweek gehad. de kinderen zijn allemaal klaar met hun eindejaarsexamens en ze zijn zich langzaam aan aan het klaar maken voor de zomervakantie die hier altijd in de maanden november en december vallen. dit wordt voor mij dus ook een drukkere maar wel leukere periode.

In het weekend van 6 oktober zijn we naar de Blue Mosque geweest. Dit is de grootste moskee van Maleisië, ze zijn begonnen met bouwen in 1982 en hij was in 1988 klaar. wel vond ik zelf dat hij niet goed onderhouden wordt, hij is van buiten erg vies maar van binnen is het een mooie moskee vooral omdat alles zo groot is. Toen we daar aankwamen kregen we een gratis tour van een man die hier vrijwilligers werk deed, hij heeft hier veel verteld over het geloof. en hoe het geloof is ontstaan. wel moest ik erg veel moeite doen hem te verstaan omdat zijn Engels niet al te best was en hij ook erg binnensmonds praten, maar buiten dat was het wel een mooie ervaring.